Esitysarvio Turun Sanomissa 5.12.21, kirjoittanut Heidi Horila
Käsien toiminta on läsnä kaikessa ihmisyyden historiaan liittyvässä, on se sitten balettia tai tuhoa
Handbook
Esitys ja teksti Rea. Kantaesitys XS-festivaalilla nykytaidetila Kutomolla 4.12.
Tämä on käsikirjoitus, kertoo esitystaiteilija Rean (Rea-Liina Brunou) ääni. Taiteilija makaa Kutomon kakkosstudion puulattian sävyä ja lankkujen reunoja jäljittelevän kankaan alla. Kankaaseen leikatuista aukoista työntyvät esiin erilaisia liikkeitä piirtävät kädet. Kahdelta tietokoneen näytöltä seurataan niin ikään kahden käsiparin omanlaista puhetta ja tanssia.
Handbook on Rean 2020-luvun toisintoa, keskustelua ja pohdintaa koreografi ja elokuvantekijä Yvonne Rainerin Hand Movie (1966) -lyhytelokuvasta. Ihmisistä Realle lähimpänä lintua on balettitanssija Anna Pavlova, jonka yli sata vuotta sitten kantaesitettyyn Kuoleva joutsen -sooloteokseen ja Pavlovan käsien liikkeen taituruuteen teksti myös kuljettaa.
Pohdinta ja kysymys tanssijan taidosta syvenevät käsien ja erilaisten esitysainesten kautta tanssijan, ihmisen identiteettiin kaikkineen. Käsien merkitys arkisen esteettisessä jatkumossa tulee todeksi niin ikään esimerkkinä absurdista Seinfeld-komediasarjasta, jossa Georgen hahmon kauniit kädet huomataan ja hänestä tulee hetkeksi haluttu käsimalli.
Käsillä voi aiheuttaa myös tuhoa. Niiden toiminta on läsnä kaikessa ihmisyyden historiaan liittyvässä.
Rea siirtyy laulamaan ja soittamaan sähkökitaralla etäisesti The Banglesin 80-luvun Eternal Flamelta kuulostavaa hittiä. Musiikillinen tunnistettavuus on toissijaista, huomio kiinnittyy sormien tuottamaan liikkeeseen ja sointukulkujen toisteiseen päällekkäin äänittämiseen, joka kääntyy vähitellen takaperin soivaksi äänimassaksi.
Rea ohjeistaa liikkeelliseen meritähtenä olemisen harjoitukseen, jossa ajatus lähtee ensin navasta, josta energia siirtyy vähitellen käsiin ja sormenpäihin.
Rean ja Handbookin kutsu yhteiseen olemiseen karttelee perinteisen esitystilanteen konseptia. Taiteilijan avoimuudessa ja reaktiivisuudessa yleisön kanssa tiivistyvät myös XS-festivaalille ominaiset aiheet: sallivuus, empatia ja läsnäolon hetkistä nouseva huumori.
Rea-Liina Brunoun Menestysteoksen puheenvuorot ovat aistivoimaista assosiaatioiden virtaa
Turun Sanomat 2.4.2018
Rea-Liina Brunou: Menestysteos, Part 1 – La Terre Des Chants Moroses.
Koreografia ja esitys: Rea-Liina Brunou, äänisuunnittelu: Miki Brunou, kantaesitys 31.3. Kutomo.
Tanssitaiteilija Rea-Liina Brunou luotaa Menestysteos-esityksessä menestyksen määrittymistä tanssitaiteessa. Soolo koostuu menestymiseen liitetyistä yleisistä uskomuksista, kollegoiden haastatteluista ja omakohtaisista kokemuksista, jotka taiteilija on abstrahoinut liike- ja äänimateriaaliksi.
Esityksen puheenvuorot ovat aistivoimaista assosiaatioiden virtaa, jossa vilahtelevat tämän hetken tanssitaiteessa ilmenevät ajankohtaisaiheet yhteiskunnallisista epäkohdista luontosuhteeseen, queer-estetiikkaan ja merkkilenkkareihin, sekä akateemisiin ajattelijoihin ja populaarikulttuurin tähtiin. Seksikkyys näyttäytyy erityisen vahvana menestystekijänä. Henkilökohtaisempi pohdinta on ranskan kielellä ilmaistuna etäännytettyä.
Brunou käy teoksissaan hienosti vuoropuhelua muiden taiteilijoiden ja taiteen perinteen kanssa, sekä luo kiehtovasti liikemateriaalia suhteessa sanalliseen ilmaisuun ja ajatteluun. Menestysteos sisältää esimerkiksi Erno Aaltosen kirjoittaman viileässä analyyttisuudessaan hauskan puheenvuoron ”menestyksekkäästä valoscoresta”. Brunou esittää myös taiteilija Yvonne Rainerin kirjoittaman No Manifesto (1965) -manifestin, jossa taiteellinen ote määrittyy ajan vallitsevia piirteitä vasten. Luovuus määrittyy näin aina suhteessa johonkin.
Soolo koostuu moninaisista aineksista mutta jättää niiden tulkinnan katsojan varaan. Yhteydet menestyksen teeman, teosnimen, hiusten leikkuun, erilaisten puhe- ja tanssiosuuksien ja musiikkivalintojen välillä jäävät minulle pitkälle avoimiksi. Ainesten omaehtoinen käsittely ja esiintyjän karisma kuitenkin kantavat läpi esityksen. Näin teos ilmentää, että menestys on jotakin, minkä kukin voi vain omakohtaisesti määrittää.
Mia Hannula
Kävelevä baletti
28.11.2016
Mia Hannula
Turun Sanomat
XS
Vol. 8 – Uuden tanssin ja esitystaiteen festivaalilla nähtiin kaksi hienoa
teosta, jotka kytkevät monipuolisesti tanssin historiaa laajempaan
nykykulttuuriin ja osallistavat katsojan kokemaan sen kehollisia ulottuvuuksia.
(…)
Tanssitaiteilija
Rea-Liina Brunoun Pedestrian Ballet on kävelymuotoinen esitys, joka rinnastaa
arkisesti liikkuvan kehon ja baletin historiasta ammentavan nykytanssin. Brunou
kehittää teoksessa omanlaistaan kehoa ja mieltä yhdistävää somaattista
liikemenetelmää.
Teoksessa
katsoja kuuntelee kaupunkiympäristössä kävellessään kuulokkeista ääniesitystä,
joka ohjaa tiedostamaan kehollisia toimintoja samalla kun hän reitin varrella
näkee tanssiesityksiä ja halutessaan myös osallistuu sellaiseen. Esityksen
avaavat ja päättävät kiehtovat ja oivaltavat historian anekdootit baletin
uudistajasta Maria Taglionista ja hänen vaikutuksestaan tanssiin ja musiikkiin.
Kyllä,
tanssi on parhaimmillaan kokonaisvaltainen elämys ja täysivaltainen osa
laajempaa kulttuuria.
Luottamus muutokseen
6.8.2015
Kira Hatanpää, Kolarin seurakuntapastori
Luoteis-Lappi
(...) Heinäkuussa Eetinkujalla oli esillä Rea-Liina Brunoun tanssiteos Vuoden tanssi. Teos herätti pohtimaan ajan tarkoitusta. Ajan mittaaminen on vienyt huomiota sen suuremmasta merkityksestä. Vuoden tanssi oli pysähtynyt teos täynnä muutosta ja liikettä. Vuoden tanssi kertoi minulle sen, että samalla, kun olemme osa jotakin muuttumatonta, aika jatkuvasti muuttaa meitä. Se hoitaa, parantaa ja vie uuteen. Emme tunne tulevaa ja muutos pelottaa meitä aina. Kuitenkin se tapahtuu jokaiselle meistä ja meidän koko kulttuurilemme ja yhteiskunnallemme. Erään eteläisen kirkon alttaritaulussa lukee sanat: "Jeesus on sama eilen ja tänää ja iankaikkisesti." Psalmien perään lausutaan usein sanat: "Kunnia Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle, niin kuin oli alussa, nyt on ja aina, iankaikkisesta iankaikkiseen." Nämä molemmat lauseet puhuvat jostain pysyvästä muuttuvan maailman hälinässä. Keskellä omaa, henkilökohtaista kaaostamme, me voimme huokaista näiden sanojen mukana ja levätä hetken. (...)
Tanssi aikojen rajalla –Tanssitaiteilija avaa
kesägallerian Kolariin
16.7.2015
Eeva Kuivas
Luoteis-Lappi
Kuusikon
kesägalleriassa pyörii Rea-Liina Brunoun
teos Vuoden tanssi. Kolarilaislähtöinen tanssitaiteilija sai idean teokseen
vieraillessaan kolme vuotta sitten Beninissä, Länsi-Afrikassa. Siellä eiliselle
ja huomiselle oli yksi yhteinen sana, eissô. Brunou heräsi ajattelemaan mitä
aika on ja miltä se tuntuu.
Päiväntasaajalla
ei ole samanlaista vuoden kiertoa kuin napapiirin pohjoispuolella. Ihmiset
suhtautuvat Brunoun mukaan siellä ajan kuluun eri tavalla.
– Kolari on
jollain tavalla vastakohta Beninille.
Kronologisesti
etenevän still-kuvista kootun animaation hän on kuvannut riistakameralla
kotonaan Helsingissä.
– Pyrkimys
omalla tavalla konkretisoida ajan abstraktius.
Videolla
korostuu valon hiipuminen, kasvu ja kiertokulku.
– Kuinka
vahvasti aika on sidoksissa luonnon ja auringon matkaan.
Vuoden ajan
kuvatun videon teon aikana Brunou oppi, ettei ikinä voi tietää mitä on tulossa.
Aloittaessaan projektin kuvaamista hän oli raskaana ja ajatteli teoksen
kuvaavan ajan lisäksi myös fyysistä kasvua.
– Sitten
huomasin, että ajan kuluun liittyy ennakoimattomuus.
Pian
aloittamisen jälkeen Brunou joutui onnettomuuteen ja sai titaanisen nilkan.
Myöhemmin hän sai myös keskenmenon.
Teoksen
Brunou toteutti itse tanssista äänisuunnitteluun ja leikkaukseen. Tanssiosioita
hän ei ole suunnitellut etukäteen, vaan teki aina fiiliksen pohjalta jatkaen
siitä, mihin edellinen video oli loppunut.
Ensin hän
oli aikeissa käyttää keräämiään tarinoita taustalla, mutta loppujen lopuksi
animaatio sai taustalleen hänen sanoistaan leikattuja ääniä.
– Alkoi
tuntua, että ei ehkä tarvitse sanoja. Vapaus on suurempi, kun taustalla on
rytmiä.
Brunou etsi
Kolarista paikkaa, jossa teoksen voisi esittää, mutta huomasi viime keväänä,
että sellainen löytyy omasta takaa. Vanhassa saunarakennuksessa tuntuu kuin
aika olisi pysähtynyt.
– Tässä
tilassa menneisyys on konkreettisesti läsnä.
Liikkeet eläytyvät viehättävästi ääniin
12.5.2015
Anniina Karhu
Turun Sanomat
Mikä
yhdistää Tornionjoen jäillä hiihdellyttä rajavartijaa ja koralliriutoilla
asustavia merimakkaroita? Tanssitaiteilija Rea-Liina
Brunoun mukaan oikea vastaus on maastoutuminen, ”piiloutuminen muotoihin,
väreihin, ääniin ja rooleihin”.
Aluksi
terassin ikkunan takaa kurkistaa merimakkaramaisen verkkainen ja vaitonainen
pötkylähahmo. Kuulemme, kuinka joku astuu sisään ovesta, hyräilee ja kahistelee
vaatteita.
Sitten
rajavartijan suureen anorakkiin hukkuva esiintyjä määrittää tilan rajoja –
kuten rajavartija konsanaan – kiertämällä Studio 1:n seinänvieriä hiihdon
rytmiä muistuttavin hölkkäävin liikkein.
Tämän
jälkeen esiintyjä maastoutuu tilaan piiloutumalla parketin pintakuosia
jäljittelevän peiton alle. Tulkitsen eleen itsereflektiseksi, taiteilijan
maastoutumiseksi tilaan; häntä ujostuttaa tulla nähdyksi itsenään, hän
tarvitsee roolin suojakseen.
Lopuksi
tanssija sujahtaakin vielä nimihenkilön rooliin, muun muassa huljuttamalla
kehoaan rantakiville loiskuvien aaltojen tahdissa. Hauska elementti on
värikkäiden vaahtomuovikuutioiden ravistelu lattialle laajan takin uumenista,
aivan kuin puolustautuva merimakkara suihkauttaisi ulos osan sisäelimistään.
Teoksen
osioilla on kullakin oma rytminsä, joka syntyy ensisijaisesti tanssijan kehon
tilaan piirtämässä liikkeessä. Esityksen tarinalliset, visuaaliset sekä
humoristisesti perinteisen radiokerronnan muotoon laitetut äänelliset elementit
sulautuvat yllätyksellisesti liikekieleen.
Mira Kauton koreografioima ja esittämä Kuoroteos sisältää vähemmän tarinallisia ja
kielellisiä aineksia, mutta sekin yhdistää ääniin eläytyvät liikkeet
viehättäväksi, jopa hypnoottiseksi kokonaisuudeksi.
Käsiohjelmassa
Kautto kertoo kuunnelleensa lapsena paljon kuoromusiikkia ja haluavansa nyt
aikuisena kuunnella sitä pelkkien korvien sijasta koko keholla tanssien.
Tanssijan keho tavoittaa elimellisesti musiikillisten ja äänellisten maisemien
rytmit, elää ja hengittää niiden mukana.
Hauska
elementti visuaalisesti pelkistetyssä esityksessä on pinkki ponchomainen
hapsupuku, joka aivan kuin elollinen olento yrittää pysyä tanssijan kiertävien,
pomppivien ja staattisten liikkeiden mukana − mutta tulee aina sekunnin
jäljessä.
Koskettavin
hetki esityksessä on se, kun ponchosta alusasumaiseen shortsipukuun riisuutunut
taiteilija kiipeää ilta-auringossa kylpevän Studio 2:n ikkunalaudalle,
keskittyy ja lopulta laulaa omalla orgaanisella äänellään. ”Tavallisella”,
hennolla äänellä tosissaan laulaminen on kaunis ja rohkea ele.
Esityksiä
on suositeltu neljävuotiaasta ylöspäin. Ensi-iltayleisössä oli myös nuorempia
katsojia.
Pienimmiltä
katsojilta esitysten tarinalliset ja tulkinnalliset elementit menivät varmasti
ohi, mutta äänelliset ja visuaaliset tapahtumat sekä niiden vaihtuvat rytmit
vaikuttivat kiinnostavan myös kaikkein nuorimpia katsojia.
Valon
rytmissä – Rea-Liina Brunou etsii kolarilaista aikaa
15.5.2014
Maija Muhonen
Luoteis-Lappi
Korostunut
protestanttinen työmoraali. Tai ehkä luonnon kiertokulku, tanssija-koreografi Rea-Liina Brunou pohtii.
- Täällä
tuntuu, että ajan kuluminen on paljon enempi sidoksissa aikaansaamiseen. Ja se
tuntuu, että se jatkuu läpi elämän, eläkkeellä ihmiset vasta aktiivisia onkin,
Brunou
sanoo.
Hän on
tutkinut muutaman kuukauden tiiviimmin kolarilaista aikaa ja työstää
kokemuksesta tanssiteosta.
- Täällä se
on jotenkin korostunut. Kaikki palaa aina jotenkin siihen työhön.
Brunou
kertoo esimerkin omasta suvustaan. Kun valoa on vähän, on sukan kutomissesonki.
Kun valo lisääntyy, näkee jo punoa koreja. Ja lopulta, kevätvalossa tehdään
ulkotöitä.
Brunoun
Kolarin kodin ikkunasta pilkistää
pilvinen kevätmaisema. Pirtissä aika on kerrostunut ja pysähtynyt
jonnekin menneisiin vuosikymmeniin. Se on hyvä tila, paikka, jossa aika ei
huku.
- En tiä
onko se minun henkilökohtanen ongelma, että täytyy lähteä muualle, että saa
tehtyä asioita, joita oikeasti haluaa, Brunou pohtii.
Halot on
hakattava joka päivä, eikä lämmintä vettä tule. Silti Brunou ehtii enemmän.
- On
tarkkana, että selviytyy. Täytyy elää ja touhuta tämän luonnon mukhaan.
Brunou
alkoi pohtia aikaa vierailtuaan Afrikassa Beninissä, missä päivät seuraavat
toisiaan samanlaisena, eikä vuodenaikoja erota.
- Se
tuntui, että se oli ikään kuin vastakohtapaikka Kolarille.
Brunou
havahtui siihen, kuinka olosuhteet loivat erilaista aikaa. Yhtäkkiä aikaa oli
käsissä riittävästi.
- Sitä
(aikaa) tuntuu hulahtavan rutiineihin, joita ei haluais olevan, vaikka ne on
täysin itestä riippumattomia tottumuksia.
Yhdeksänvuotiaana
1990-luvun alussa Tampereelle muuttanut Brunou on pitkään toivonut palaavansa
aikuisena Kolariin. Kulttuurirahaston apurahan turvin hän on tehnyt töitä
kolarilaisten kanssa, pääasiassa Toimarilla ja muutaman kerran Palvelutalolla.
Hän on
kerännyt kokemuksia ajasta sadutuksen ja erilaisten liikeharjoitusten kautta.
Kokemus on
paljastanut, kuinka henkilökohtaisesti aika koetaan.
Toimarilaisten
aika kulkee tässä hetkessä ja havainnoissa, Palvelutalolla aika on kokoelma
kristallinkirkkaita palasia vuosikymmenten takaa.
- Tasan
tarkkaan muistetaan jään lähdöt ja ensilumet, kovat pakkaspäivät.
Brunou
ihmettelee, kuinka tarkasti vanhat ihmiset voivat muistaa vuosikymmeniä sitten
sattuneet
keskustelut tai tilanteet, kun nykyihminen ei muista aina edes saman päivän
tapahtumia. Ihmisten kanssa ei kiirehditä, se on osa kolarilaisuutta.
- Sitä
osathan antaa aika, ko tulee kohtaaminen. Ehkä se hötkyily ei muutenkaan kuulu
tänne.
Alun perin
Brunou halusi mukaan erilaisia tavallisia kolarilaisia, mutta kukaan ei
uskaltautunut työpajoihin. Brunou arvelee, ettei vielä ollut tarpeeksi tuttu
täkäläisille.
- Ei sole
niin katastrofi tälle projektille, koska nämä ryhmät on olleet niin mahtavia.
Brunoun
toisessa kodissa Helsingissä aika liikkuu oikukkaasti.
- Silloin
ko on töitä, on siinä rytmissä. Ko ei ole, sitä tipahtaa.
Valmistumiseensa
asti Brunou eli tiukassa kouluaikataulussa, jossa ei ollut juuri vapauksia
ajankäytön suhteen.
- Ko oli
koko elämänsä ollut päiväkodista saakka putkessa, jossa joku muu määrää, se oli
tosi vaikeaa ja tuli tosi paljon ongelmia.
Brunou
valmistui Teatterikorkeakoulusta tanssitaiteen maisteriksi vuonna 2009 ja on
sen jälkeen toiminut freelancer-tanssijana ja -koreografina. Freelancerina hän
on tottunut vaeltamaan työn perässä. Hän haluaisi viipyä enemmän Kolarissa ja tehdä
täällä töitä.
- Tosi
mielelläni olisin täällä. Se soppii tähän minun elämäntyyliin, että on hetkiä
siellä ja täällä.
Brunoun
tanssijanura alkoi balettiharrastuksesta, mutta hän siirtyi nykytanssiin.
- Suomessa
tanssin koulutus on aika paljon nykytanssiin painottuvaa. Ehkä se on
johdattanut siihen, missä on. Onhan sitä tietysti vaikkapa kilpatanssia, mutta
en mie ossaa yhtään sitä Tanssii tähtien kanssa- meininkiä. Se on jotenki niin
eri.
Kauriit
tanssivat öisin
15.5.2014
Maija Muhonen
Luoteis-Lappi
Brunou
työstää aikatanssiteoksen lisäksi myös toista kolarilaisia koskettavaa teosta.
Hän on kuvannut riistakameralla pellon reunassa ruokailevia kauriita, ja
tutkinut niiden liikettä.
- Se
kauriitten seura ja kuvissa ajan kuluminen on tosi kiinnostavaa, kattella
niitten kauriitten sarvien kasvua.
Ihmisen ja
eläimellisen rajapinta on nykytanssissa pinnalla oleva aihe. Brunou heräsi
siihen nähtyään rumpali Chris Corsanon
esiintymisen ja seurattuaan, kauriit tuntuvat poseeraavan kameralle kuin
ihmiset. Kauristyössä Brunou käsittelee loveen lankeamisen kokemusta, jonka
rumpuesitys sai aikaan. Rumpali xxx tuntui muuttuvan hirveksi soittaessaan.
- Se oli
itelle jotenkin niin perustavanlaatuinen taide-elämys. Siitä liikuttui vielä
pitkään, ko sitä ajattelikin.
Villa Karon
kaiku
2.1.2013
MAIKKI SALMIVAARA
www.villakaro.org
Villa
Karossa syys-lokakuun aikana hautunut nykytanssimusikaali “Ekho” saa ensi iltansa 18. tammikuuta 2013
Turun Kutomossa.
Äänisuunnittelija
Miki ja tanssija Rea-Liina Brunoun
tanssiteos on nykytaiteen kontekstissa esitetty kommentti musikaaliperinteelle.
Antiikin tarustossa Narkissokseen rakastunut Ekho-nymfi muuttui muiden lauseita
toistelevaksi kaiuksi. Mikin ja Rea-Liinan teoksessa ihmisten unikieli taipuu
tanssijoiden esittämiksi karaokeklassikoiksi. Sanoitukset kantakuppilan suosikkeihin
nousevat unien maailmoista. Teoksen
pohjana toimivat internetin avoin unipäiväkirja sekä työryhmäläisten itsensä
pitämät päiväkirjat. Teos pohtii unien syntymekanismeja ja universaaliunen
olemassaoloa. Näistä pohdinnoista rakentuvat sanoitukset musikaalilauluihin.
Mistä
unemme oikein tulevat?
”Ihmisten
unissa on todella paljon yhtäläisyyksiä, vaikka me kaikki kuvittelemmekin
uniemme olevan ainutlaatuisia”, Liina kertoo. ”Alkuperäisenä ideana oli lähteä
Beniniin tutkimaan ja keräämään täkäläisten ihmisten unia ja vertailla uniin
suodattuvia asioita, tutkia yhtäläisyyksiä eri ympäristössä ja kulttuurissa
nähtyjen unien välillä”.
Aiheen
intiimiys ja kielimuuri osoittautuivat kuitenkin liian suureksi esteeksi
alkuperäisen idean toteuttamiseksi.
”Näin
lyhyissä tuttavuuksissa ei saa ihmisistä irti sitä, millaisia unia oikeasti he
oikeasti näkevät.”
Unikertomusten
sijaan ammennettavaa teokseen löytyi kuitenkin täkäläisestä todellisuudesta,
jossa uni ja valvetila tuntuivat tanssijan mielestä sekoittuvan.
”Todellisuus
täällä tuntui niin unenomaiselta. Voodoon, taikojen ja hengellisyyden läsnäolo
arjessa on ollut vaikuttavaa. Ihmiset puhuvat vertauskuvin.”
Toinen
todellisuus unien ja valveen välissä
Taianomaisen
ilmapiirin ja erilaisen todellisuudenkokemusten siivilöitymisen lisäksi Beninin
vaikutus näkyy myös tanssiteoksen rytmissä. Rytmiikka hyödyntää jyrkkiä
kontrasteja ja päällekkäisyyksiä, jotka taiteilijat kokivat olleen Beninissä
läsnä kaikessa.
”Päivän ja
yön vaihtelu, kuumuudessa repeävä taivas ja äkillinen kaatosade, tumman yön
hiljaisuus ja aamun räiskähtäminen kirkonkellojen ja lintujen huutoon. Nousseen
päivän räikeys. Maaseudun hiljaisuus ja Cotonoun mopohelvetti. Rehevä
kasvillisuus punaisena huutavaa maata vasten ”, Miki listaa inspiraation
lähteitä. ”Ilon ja surun sekoittuminen ja hukkuminen hautajaisten kakofoniaan”,
Liina jatkaa. ”Arkku tanssii soittokunnan torvien, aseenlaukausten,
räjäytysten, dj:n juontojen ja radiohittirenkutusten soidessa päällekkäin”.
Liina kuvaa
hautajaiskokemuksiaan, eikä puheesta ole vaikeaa tavoittaa tanssijaa
inspiroivaa unimaailman ja todellisuuden sekoittumista ja päällekkäisyyden
ideaa.
(Työskentely)aika
ja -tila
Pelkkä
elin- ja työskentelynympäristön muutos vaikutti positiivisesti ja tehosti
työskentelyä. Mikin mukaan teoriassa tanssiteosta olisi voitu tehdä yhtälailla
Suomessa, mutta Beninissä hänen mukaansa välttyi niiltä asioilta, jotka
Suomessa rikkovat keskittymistä – erityisesti toimimaton internet yhteys
pelasti turhalta surffailulta ja säästi aikaa muulle työskentelylle. Tuottelias
päivärytmi syntyi kuin itsestään, Miki kertoo:
”Keskipäivän
aurinko työntää residenssihuoneen rauhalliseen viileyteen, jossa työskentelyä
tahdittaa kattotuulettimen humina. Kuumimman paahteen jälkeen tekee mieli
uimaan ja nälkäkin huomauttaa itsestään.”
Valmiin
työsuunnitelman lisäksi avoimen ja vastaanottavaisen pariskunnan matkaan
tarttui paljon muutakin. Miki nauhoitti
luonnon ääniä tulevien projektiensa pohjiksi ja muokkasi samplerillaan
hyönteisten säksätyksistä trooppisia rytmikudelmia. Liina ehti viimeisten
viikkojensa aikana työstää jo aivan uutta projektia. Tässä teoksessa pohditaan aikaa.
”Ajanhallinnan
ja elämänhallinnan yhteyttä, sitä miksi monesti toimii niin, ettei tee sitä
mitä haluaisi ja lunasta tälle aikaa”.
Liina täsmentää ja jatkaa, ”Tarkoituksena on lähestyä aihetta oman
henkilöhistorian kautta: siitä, miten ajan hahmottaminen, vuorokausi ja
vuosirytmi ovat kolmessa eri sukupolvessa muuttuneet, miten erilailla kukin
sukupolvi mummo, äiti ja minä itse olemme aikaa hahmottaneet.”
Juustokuvun
alta
Kaikkea
konkreettista taiteen tekemistä sekä syntynyttä materiaalia tärkeämpänä
residenssijaksossa Miki pitää kuitenkin sitä, että on päässyt kosketuksiin oman
elinpiirinsä ulkopuolisen todellisuuden – niin sen positiivisten kuin
negatiivistenkin faktojen – kanssa ja joutuu näin taiteilijana pohtimaan
taiteen tekemisen mielekkyyttä maailmassa, jossa on räikeitä poliittisia ja
sosiaalisia epäkohtia. Kohtaaminen vieraan kulttuurin kanssa näyttää toimineen
Mikille Marjo Räsäsen kuvailemana peilinä.
”Täällä ei
voi olla pohtimatta sitä, kuinka etuoikeutettu sitä eurooppalaisena on ja
miettimään omaa moraalista ja eettistä oikeutustaan tulla Afrikkaan
”hippeilemään”, kun se mitä me täällä teemme, näyttäytyy paikallisille
ihmisille pelkkänä lepäilynä. Tämä on hyvä muistutus siitä, ettei taide ei ole
muusta elämästä ja maailmasta irrallinen ilmiö, eikä taiteen käsittely
sellaisena ylipäätään ole mielekästä,” Miki toteaa ja jatkaa vaimonsa sanoja
lainaten: ”Musiikki ja tanssi ovat yhtä luonnollinen osa elämää kuin vessassa
käyminen ja syöminen. Ei kukaan itseään ammattipaskantajaksikaan kutsu. Oman
esteettisen juustokuvun alta poistuminen on ehdottoman tärkeää.”
Kohtaamisista
Siitä ei
pääse mihinkään, että Villa Karo on kehitysmaassa sijaitseva taiteilijatalo,
johon globaalia eliittiä edustavat suomalaiset taiteilijat tulevat toteuttamaan
itseään. Paikallisiin elinolosuhteisiin nähden taiteilijat ovat rikkaita,
vaikka Suomen mittakaavassa monet saattavatkin kuulua köyhälistöön. ”Tämä
aiheuttaa ristiriitaisia tunteita”. Miki toteaa ja jatkaa:
”Valtavat
elintasoerot huomioon ottaen kulttuurikeskus on kuitenkin hyvin sulautunut
Grand-Popoon. Täällä ei tullut kävelevä
lompakko -fiilistä saman lailla kuin monissa muissa paikoissa on tullut.
Vaikkei sitä voi paeta, että me olemme rikkaita asiakkaita, ei kuitenkaan
tuntunut siltä, ettei kohtaamisissa olisi ollut muutakin tasoa. Paikallisten
suhteen saatiin reilua kohtelua. Se ainoa murheenkryyni, joka meillä täällä
oli, oli oman työn mielekkyys ja oikeuttaminen.”
Oman työn
ja muun maailman suhteen pohtiminen aika ajoin on tuskin pahasta, mitä sitten
ikinä tekeekään.
Kulttuurivaihdon
syventämisestä
Kulttuurivaihdon
lisäämiseksi ja Miki jäi kaipaamaan afrikkalaisia stipendiaatteja residenssiin:
”Villa Karo
on pala Suomea Beninissä. Näen, että olisi tärkeää kehittää instituutiota
siihen suuntaan, että kulttuurivaihdon idea toteutuisi vielä paremmin
käytännössä, niin että paikalliset hyötyisivät tästä edes sen verran kuin me
residenssiin saapuneet taiteilijat itse hyödymme”.
Hän
leikittelee ajatuksella siitä, että taloon tulevat taiteilijat osallistuisivat
ja toteuttaisivat erilaisia projekteja, jotka olisi tarkemmin sovitettu
paikallisiin tarpeisiin. Tällaisessa ideassa on vielä kehittämistä, kuten Miki
itsekin myöntää:
”Olisi
outoa, jos tulisin tänne toteuttamaan jonkun toisen projekteja, ainakaan omin
rahoineni”.
Villa Karon
toiminnanjohtajan sekä Beninin henkilökunnan kanssa onkin mahdollista ideoida
esimerkiksi työpajoja tai kursseja, jotka samaan aikaan liittyisivät omaan
työsuunnitelmaan ja rakentaisivat yhteistyötä esimerkiksi paikallisten
taiteilijoiden tai Grand-Popon alueen asukkaiden kanssa.
Muista
stipendiaateista
Miki ja
Liina työskentelevät Suomessakin tiiviisti yhdessä ja Villa Karoon he hakivat
kollegoina, eivät avioparina. Miki on erittäin kiitollinen siitä, että pääsi
Beniniiin tekemään töitä yhdessä puolisonsa kanssa.
”Lähteminen
Grand-Poposta vaan on nyt vaikeampaa, kun Suomessa ei ole puolisoa
odottamassa.”
Liina pääsi
Karossa töineen vauhtiin ennen perässä tulleen aviomiehensä saapumista.
Yhteinen sävel muiden syksyn ensimmäisten stipendiaattien Marjo Räsäsen ja
Susanna Hietalan kanssa löytyi vaivatta.
Ennen Mikin
saapumista Marjosta tuli Rea- Liinalle Afrikka-äiti ja kyläläiset luulivat
parivaljakkoa äidiksi ja tyttäreksi.
Myös Mikille residenssin väliaikainen taiteilijayhteisö oli tärkeä.
Itsetutkiskelun ohella residenssin keskeisintä antia oli hänen mukaansa
tutustua eri taiteilijoiden tapoihin prosessoida ja havainnoida yhteistä
ympäristöä:
”Oli
kiinnostavaa tarkkailla sitä, kuinka eri alojen taiteilijat kiinnittävät
huomionsa eri asioihin ja lähestyvät samaa todellisuutta ja ympäristöä eri
näkökulmista.”
Performanssi tutuksi bussikierroksella
1.9.2012
Turun Sanomat
Kemiön
Villa Landen pihalla vihmoi vettä, mutta viileys ei kangistanut umpinaisen
pussin sisällä tanssivan Rea-Liina
Brunoun liikkeitä. Meneillään on performanssitapahtuma Performanssi on the
road, jossa taiteilijat ja yleisö matkaavat päivän aikana linja-autolla
useisiin eri kohteisiin seuraamaan juuri sinne suunniteltua esitystä.
– Tämä on upea! On hyvä oivallus
yhdistää materiaali ja liikkuva ihminen. Tulee olo, että tanssija haluaa päästä
eroon jäykistä asenteista ja pahoista teoista, ja siellä hän nyt kamppailee.
Toivottavasti hän pääsee pois, tulkitsevat vahtolaispariskunta Turkka ja Tuula
Myllykylä sekä turkulainen ystävätär Ulla Suomi.
Performanssi
on the road -tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran viime vuonna.
Silloinkin Myllykylät ja Suomi olivat mukana.
– Viime vuoden tapahtuma toimi
meille herätteenä, sen jälkeen olemme katsoneet performanssia uusin silmin.
Tässä on hienoa seurata nuorten taiteilijoiden heittäytymistä, uskoa omaan
tekemiseensä, Turkka Myllykylä sanoo.
Unet kaikuvat Narkissoksen arjessa
20.1.2013
Kaisa Kurikka
Turun Sanomat
Suomalais-liettualaisen
Flokki-kollektiivin Ekho-esitys jää nimensä mukaisesti kaikumaan päässä ja
mielessä näkyinä, kuulokuvina ja liikevirtoina. Ekhon moninainen ja rikas
ideaverkosto levittäytyy ajatuksiin vielä esityksen päätyttyäkin.
Esitystä
läpäisevä idea on sen nimittäminen nykytanssimusikaaliksi. Ajatus musikaalista
näkyy teoksen rakenteessa, kohtausten kulussa ja laadussa, kun soolot,
kaksintanssit ja ryhmäpotpurit seuraavat toisiaan kuin perusmusikaaleissa
ikään.
Ekhossa ei
kuitenkaan lauleta, ainakaan ääneen, vaan musikaalisuus syntyy liikkeen
rytmeistä ja tempoista sekä Miki Brunoun
hienosta äänimaailmasta.
Esityksen
liikesommitelmat ottavat humoristisesti kantaa musikaalien spektaakkelimaisesti
rakennettuihin koreografioihin esimerkiksi silloin, kun tanssijat asettuvat
näyttävään ihmispyramidiin. Ekho ei kuitenkaan ole musikaaliviihdettä vaikka se
onkin äärimmäisen viihdyttävä.
Kaiku
liikkeeksi
Toinen
kantava idea on kytkeytyminen antiikin Narkissoksen ja Ekho-nymfin tarinaan.
Myytti näyttää hahmottuvan esityksessä arjen ja unien maailman väliseksi
suhteeksi. Itseriittoinen Narkissos keskittyy aivan muuhun kuin unien
merkitykseen, joka jää kuitenkin elämään kaikuna, näkymättömissä.
Tämä ajatus
saa hienon toteutuksen, kun takaseinälle heijastetaan videokuvaa, jossa
nykypäivän Narkissokset tuijottelevat itseään peilistä ja sivuuttavat Ekhon
edustaman unimaailman. Unitarinat puolestaan näkyvät äänettömänä tekstinä
videokuvissa. Tekstitys noudattaa karaoken sapluunaa, jolloin ajatus
musikaalista korostuu tätäkin kautta. Esitystä varten netissä kerätyt
unitarinat levittäytyvät materiaalisesti myös tanssittuihin kohtauksiin, joissa
ne muotoutuvat ajoittain liikkeeksi ja välillä jopa kaanonissa puhutuksi ja
tanssituksi runoksi. Kollektiivin viisi esiintyjää ovat valloittavasti läsnä.
Liikemateriaali
vaihtelee esityksessä reippaista unisonoaskelsarjoista hitaisiin kehitelmiin,
lattiatasosta hyppyihin. Yhdessä hahmotettu koreografia pysyy tuoreena,
jatkuvasti muuntuvana, rytmisesti ja laadullisesti aistimellisena ja kiinnostavana.
Flokki-kollektiivi
tarjoaa jälleen erittäin positiivisen katsomiskokemuksen. Ekho on monipuolinen
ja monitulkintainen, moneen aistiin vetoava elämys.
Valkoiseen vangittu
6.11.2011
Kaisa Kurikka
Turun Sanomat
Äänitaiteilija
Miki Brunoun ja tanssitaiteilija Rea-Liina Brunoun Wasted Piece,
”hukkapala”, pureutuu ilmaisemaan valkoisen olemusta monelta eri kantilta.
Brunoun äänimaisema kytkeytyy valkoiseen kohinaan, animaatio puolestaan
valkoiseen valoon.
Kutomon
esitystila on lavastettu täysvalkoiseksi, sillä niin lattiaa kuin seiniä
hunnuttaa valkoinen, kauniisti poimutettu kangas. Rea-Liina Brunoun kehoa
kiertävät valkoiset nauhat, jotka muistuttavat yhtäältä parantavia siteitä,
toisaalta kiristysnauhoja.
Valkoisuudesta
ei esityksen aikana tule jähmettynyttä oliota, vaan pikemmin siitä tulee
tapahtuma, verbi, monitasoinen liikkeellinen ja äänellinen kooste. Esitys on
tenhoava.
Taustatiedoissa
tekijät kuvaavat, miten ihmismieli on saarrettu loppumattomalla
informaatiotulvalla ja miten toisto sekä tyhjät signaalit rakentavat
olemassaoloa. Esitys antaa konkreettisen ilmaisun näille näkemyksille
liikkeessä, kuvassa ja äänessä, ja samalla se hyödyntää oivallisesti valkoisen
kohinan ja valon fysikaalisia ominaisuuksia.
Animaatiossa
heijastetaan geometrisia kuvioita, ympyröitä ja kolmioita, ja ristikkäisiä puun
aihioita. Niiden värit liikkuvat valkoisen ja harmaan välillä kuin
todentaakseen valkoista valoa, joka on imenyt värispektrin kirjon itseensä.
Brunoun
äänitaide tapahtuu esityksen nyt-hetkessä katsojien näkyvillä. Harvemmin näkee
äänisuunnittelijaa työssään, ja tämä tuo esitykseen oman erityisen ja hienon
piirteensä. Erilaiset elektroniset äänet, signaalit, melodiaton häly tulvivat
päälle kuin terästetty valkoinen kohina.
Äänien
koneisuus ja animaatiokuvien säksättävä toisto asettuvat mielenkiintoiseen
yhteyteen ihmisruumiin kanssa. Rea-Liina Brunou tanssii hetken impulsseihin
tarttuen, välillä kuin pakkomielteisesti toistaen tiettyä liikettä, välillä
vapautuneena, ajoittain kuvien heijastuessa vartaloon. Kietoutuneena valkoiseen
harsoon hän kamppailee itsensä irti siteistään.
Lopussa
Brunou vapautuu valkoisen huoneen vankilastaan, mikä tuodaan konkreettisesti
esiin äänen ja valon muutoksessa. Valkoisuus vaihtuu keltaiseen, elektroniset
äänet Miki Brunoun soittaman kanteleen sointeihin. Muutos on totaalinen,
vaikuttava.
Turun terassikesä hiljentää
Sofia Saari
1.7.2011
Helsingin Sanomat
KAHVILATERASSIN
aukealla kesämekkoon pukeutunut nainen alkaa liikkua omituisesti. Hän kiipeää
betoniaidalle hitaasti kuin nuorallatanssija, säpsähtäen välillä koko
kehollaan. Kukaan ei ryntää apuun, vaikka pudotus voisi tietää vakavia vammoja.
Nainenhan on liikkeissään varma.
Hänen
kiivetessään ylös koko keho myötäilee muurin muotoja. Hänen seistessään
korkealla pehmeät liikkeet vakuuttavat. Meneillään on maailman luonnollisin
asia.
NAISEN
TANSSI jatkuu uuden kirjaston sisäpihan arkkitehtuurisia elementtejä
myötäillen. Hän toistaa yhtä liikesarjaa koko aukean poikki. Ohikulkija väistää
kummasti elehtivää hahmoa. Hypnoottinen vaikutelma syntyy esiintyjän luodessa
oman maailmansa meidän muiden keskelle. Liikkeiden muuttuessa taidokkaaksi
tanssiksi koko terassi hiljenee.
Yhtäkkiä
nainen ei tulekaan takaisin. Kukaan ei tunnu tietävän kuka hän oli, oliko
esitys performanssi, vai oliko henkilö vain kuuman päivän ilmestys.
NIMESTÄ viis, mutta terassiväki ihastui selvästi
tanssija Rea-Liina Brunoun teokseen.
Taustamusiikkina toimi koko alueen arkkitehtuuri, tanssiaskeleiden siirtäjinä
ohikulkijat. Yksinäinen vanha rouva on huolissaan: "Mihin se hävisi,
pitäisi kolehti kerätä."
Miksi et kerro nimeäsi, tanssija Rea-Liina Brunou?
Sofia Saari
1.7.2011
Helsingin Sanomat
TURKU.
Taiteilija Rea-Liina Brunou (s.1982
Kolarissa) on Turussa asuva ja työskentelevä tanssitaiteilija. Hän tutkii usein
teoksissaan eletyn elämän jälkiä muuntaen sanoja teoiksi ja muistikuvia ruumiin
liikkeiksi. Brunou valmistui keväällä 2009 Teatterikorkeakoulusta tanssitaiteen
maisteriksi. Siitä lähtien hän on työskennellyt freelance-tanssijana ja
koreografina.
Onko
sinulle tärkeää, ettei yleisö saa tietää nimeäsi?
"Etsitään
päiväkahviseuraa -teoksen oli tarkoitus olla kahden ihmisen välinen
kohtaaminen. Minä kuuntelin ensin tapaamani ihmisen tarinan ja sitten hän sai
vastaanottaa tanssini. Se, että esitys tuli myös muiden ihmisten tilaan ja
nähtäväksi, oli jollain tapaa sivutuote, jonka tarkoitus oli ehkäpä herättää
huomio ympäristön tarkkailuun ja kyseenalaistaa sovinnaisia
käyttäytymismalleja. En odottanut, että esitystä olisi kukaan tullut varta
vasten seuraamaan, vaan pikemminkin sattumalta. Siksi sillä kuka minä olen, ei
ole mitään merkitystä."
Milloin
aloit tehdä sosiaalisia tanssiperformansseja?
"Kiinnostus
sosiaaliseen tanssiin syntyi kouluaikanani Kirsi Heimosen opetuksessa. Olen
käyttänyt joitakin sosiaalisen tanssin keinoja aiemmin osana koreografioiden
työstöä. Etsitään päiväkahviseuraa oli ensimmäinen varsinainen sosiaaliseksi
tanssiperformanssiksi luokiteltava teos. Olen kyllä tehnyt osallistavia
performansseja ja esityksiä aiemminkin."
Sinulla on
heinäkuussa esityksiä joista seuraava 30. heinäkuuta. Mitä sinulla on
suunnitelmissa?
"Heinäkuun
30. päivä on Turun Vähätorilla Varsinais-Suomi -päivaä. Teemme sinne
aforistikko Tiina Lehikoisen kanssa aforismeja ja performanssitaidetta
yhdistävän teoksen. Teos tulee olemaan yhdelle katsojalle kerrallaan tehtävä
esitys, jossa jokainen osallistuja saa kuulla henkilökohtaisen aforismin ja
nähdä ja kokea siitä assosioidun esityksellisen teon. Teoksen aforismit ja teot
valikoituvat eräänlaisen kyselytutkimuksen vastauksiin perustuen."